De planning was om op 30 september dit initiatief te lanceren, maar in afwachting van verdere verruiming van de corona-maatregelen hebben we dit nog even uitgesteld.
(Hierna vervolgt het artikel zoals dat eerst geplaatst was.)
De BKU ziet dat jonge(re) en startende ondernemers zich minder snel aansluiten bij de Bedrijvenkring Urk (BKU), of als ze wel lid zijn, weinig of niet deelnemen aan onze activiteiten. Met ‘Jong Ondernemen Urk’ (JOU) zet de BKU een belangrijke stap voor deze groep jonge en startende ondernemers op Urk. Daarbij willen we de ervaring en expertise die binnen de BKU aanwezig is beschikbaar stellen voor deze doelgroep.
Een paar jaar geleden is de BKU begonnen met de Startersbattle. Een viertal startende ondernemers deden mee met de jaarlijkse battle, waaruit ook de Starter van het Jaar werd gekozen. Het succes daarvan werd bewezen in de gesprekken die de ondernemers met elkaar hadden in de zogenaamde ‘ronde tafel’ gesprekken. Onbevangen en met de wens van elkaar te leren, vonden deze gesprekken plaats. De BKU wil er een vervolg aan geven en dat wordt gedaan met de lancering van JOU.
Waarom JOU?
Uit gesprekken blijkt dat er een zekere schroom is, men voelt zich te klein of niet belangrijk genoeg. Ze hebben geen klik met de gevestigde orde. Men heeft meer behoefte aan het samenkomen en sparren met ‘lotgenoten’. Activiteiten op sectorniveau, wat meer bij je interesse past, of waar je wat van opsteekt. Sparren met een boekhouder, een advocaat, marketing adviseur (experts) of ervaren ondernemers. Daar wil de BKU graag invulling aan geven, in samenspraak met die doelgroep.
Met JOU wil de BKU de jonge ondernemers een ‘podium’, coaching en een professioneel netwerk van experts aanbieden. We organiseren specifieke activiteiten voor deze doelgroep. Startende ondernemers koppelen we aan een doorgewinterde mentor/coach om zo nu en dan mee te sparren. Via een besloten LinkedIn-groep bieden we ze tot slot een netwerk van ervaren experts op verschillende terreinen van het ondernemerschap.
Via dit platform onderhouden de jonge ondernemers contact met elkaar, leren ze van elkaars ervaringen, bouwen een netwerk op, maar kunnen ook vragen stellen aan de experts in die groep, zoals bijvoorbeeld: accountants, juristen, communicatie- en marketingdeskundigen, ARBO-adviseurs, financieel adviseurs, ambtenaren van de gemeente of innovatie experts van Horizon Flevoland. Simpele vragen kunnen wellicht direct beantwoord worden, maar voor wat complexere zaken kan misschien beter een individuele afspraak met de ondernemer worden gemaakt. Van belang is om voor de jonge ondernemers de drempels wat te verlagen.
Na de zomer zal samen met Spikker een campagne gestart worden om deze doelgroep aan te spreken. Afhankelijk van de dan geldende maatregelen zal er eind september een kick-off meeting worden georganiseerd waarbij dit initiatief gelanceerd zal worden.
Meer informatie over het deelnemen aan deze activiteiten zal na de zomervakantie gedeeld worden.