Het Holland Fisheries Event staat weer voor de deur. Op 5 en 6 oktober (vrijdag, zaterdag) belooft het weer een druk bezochte beurs te worden in De Koningshof op Urk, waar naast visserij ook de rest van de maritieme sector goed vertegenwoordigd zal zijn. Klaas Jelle Koffeman (50), voorzitter van organisator Stichting Visserijdagen, en Paula van der Woude (71), projectmanager van de beurs, vertellen over de ontwikkeling die de beurs heeft doorgemaakt.

Het begon ooit in 2000 als de visserijbeurs, in een tent bij de visafslag en later ergens op een lege kavel op het industrieterrein. De tent werd dan tevens gebruikt voor andere evenementen, zoals Night of the Bult, of de afslag organiseerde een gezellige avond voor haar relaties. Inmiddels is de beurs niet meer weg te denken uit De Koningshof. In een professionele setting wordt door de Stichting Visserijdagen Urk voor de tiende keer de beurs georganiseerd, voor de vierde keer in het zalencentrum aan de Staartweg.

Voor Klaas Jelle Koffeman is het zijn tweede beurs en voor Paula van der Woude al weer de vierde. Eerst was zij daarbij betrokken als standhouder voor de GIBO Groep Accoutnants en Adviseurs (nu Flynth) en sinds 2012 als projectmanager van de beurs, samen met Caroline Melissant van INZee Communicatie & Trends, die de marketing en communicatie doet. De formule is vertrouwd en goed, dat blijkt ook uit de voorinschrijving in 2016 voor deze nieuwe editie. Maar liefst 70% van de standhouders nam gelijk een optie op dezelfde stand in 2018, waarvan er maar één annuleerde. Daarmee gaat het aantal standhouders voor het eerst over de 100 heen, een groei van 20%. En er zijn nog maar vier stands beschikbaar.

Is het dan allemaal hosanna wat betreft de beurs? Nee, natuurlijk zijn er altijd verbeterpunten, ook na de vorige editie. Er wordt hard aan gewerkt om die weg te poetsen. “We maken een professionaliteitsslag. Praktische dingen gaan we beter regelen, zoals de parkeerwachten, extra catering en toiletvoorzieningen, beveiliging en het online aanmelden”, ligt Paula toe. Klaas Jelle is vooral blij met de toename van het aantal buitenlandse standhouders: “Vanuit Spanje komen drie scheepswerven, maar ook uit Noorwegen, Denemarken en België mogen we standhouders welkom heten”.

Paula en Klaas Jelle waken vooral over de korte lijntjes. “We willen deze editie nog beter zichtbaar zijn op de beursvloer. Achter de schermen hebben we versterking gekregen van ROC Friese Poort, zodat we zelf het aanspreekpunt zijn voor de standhouders als die vragen of opmerkingen hebben. Dat is ook wat de standhouders belangrijk vinden. Als er wat is, dan moet het snel geregeld worden”, aldus Paula.

De opening wordt dit jaar verricht door Annie Schreijer-Pierik, Europarlementariër voor het CDA. Vrijdagavond wordt een ondernemersborrel georganiseerd door de gemeente, op het Flynth-paviljoen. Daar wordt het Gouden Scholletje uitgereikt en het sponsorcontract ondertekend met SeaVsat, hoofdsponsor voor de Visserijdagen 2019.
Flynth organiseert op vrijdagavond en zaterdagmorgen een presentatie over drie jaar MDV, waarbij inzage wordt gegeven in de financiële resultaten. Geen uitgebreid symposium dit jaar, maar wel een ondernemersontbijt georganiseerd door de gemeente Urk. Te gast is Peter van Dalen, Europarlementariër voor CU/SGP, die zal spreken over de actualiteiten in de (Europese) visserijsector.

Ambities
Wat betreft de ambities hoopte Klaas Jelle dit jaar aandacht te kunnen geven aan startups in de visserij. Via hogescholen en universiteiten is geprobeerd om vooruitstrevende jonge ondernemers naar de beurs te lokken, maar dat lukte niet. “Jammer, want ik denk wel dat er hele mooie initiatieven zijn die dit platform goed kunnen gebruiken om de aandacht van de sector te trekken. We hadden ze graag die kans gegeven en hadden daarvoor een speciaal tarief bedacht, maar we hebben het nu gevuld met de extra stand aanvragen.”

Volgens Klaas Jelle zit er zeker nog rek in de beurs. “We zijn tevreden als we dit jaar weer over de 3000 bezoekers gaan. Met het oog op de toekomst is er op het terrein nog ruimte om extra tenten neer te zetten. We zien door het inzetten van meer nieuwsberichten in de maritieme vakbladen dat de belangstelling vanuit die sector toeneemt. Het wordt per editie steeds breder dan alleen visserij”, aldus Klaas Jelle. Paula kijkt ook naar andere beurzen om inspiratie op te doen. “Europort kunnen we ons natuurlijk niet aan meten, maar DanFish in Aalborg is een mooi voorbeeld. Zij organiseren in de oneven jaren een mooie visserijbeurs en die zijn ook klein begonnen en ieder jaar weer flink gegroeid. Maar als we verder groeien dan krijgen we ook logistieke problemen, want de parkeerruimte is hier beperkt. Dan moet je misschien met pendelbussen gaan werken.”

Informatie
Openingstijden: vrijdag 5 oktober 2018 van 11.00 uur tot 21.00 uur, zaterdag 6 oktober 2018 van 09.00 uur tot 15.00 uur. Zie voor meer informatie www.holland-fisheries.nl.